Rit naar Thoeng

7 januari 2016 - Thoeng, Thailand

Ontbijt deze morgen, al direct een avontuur. De chinese uitbater zijn engels beperkte zich tot yes, no en you welcome. We probeerden te vragen of hij toast had, maar hij begon steeds weer over "lice soup", rijstsoep dus. We hadden dat de vorige dag zien klaar maken en dat maakte ons ongerust over wat we hier zouden krijgen. Maar wonder boven wonder kwam hij aan met een schotel spiegelei, toast en wat groenten, een kopje lekkere soep en een bord vers gesneden fruit. Onze ongerustheid viel onmiddellijk weg.

Na de dagelijkse routine van de auto inladen vertrokken we naar het drielanden punt via zandwegen tussen de rijstvelden. Onder de reusachtige boedha konden we over de Mekong voor ons Laos en links Myanmar zien liggen. We reden verder langs de Mekong en zagen opeens een groot aantal vrachtwagens op een parking met een grote bedrijvigheid. Daar moesten we toch eens een kijkje gaan nemen. Toen we opreden kwam een agent naar ons en zei dat we verder moesten parkeren en GEEN foto's! Het bleek een plaats te zijn waar varkens werden geladen op vrachtschepen. Het was schrijnend om te zien hoe die beesten van de camions op de boten geladen werden en verschillende dieren waren aan het doodgaan van stress en ontbering. Natuurlijk konden we het niet laten om stiekem toch foto's te maken, onder protest van Rudi en Natasja, die zich beter aan de regeltjes houden dan Suzanne en mezelf. Daarna vlug terug in de auto en wegwezen met onze buit.

Na enkele uren door alweer prachtige landschappen gereden te hebben reden we langs een schooltje en besloten daar nog eens te gaan kijken. We werden terug hartelijk ontvangen en een vriendelijke man legde ons uit dat ze vandaag een uiteenzetting kregen hoe ze moeten reageren bij aardbevingen. Hilariteit alom toen wij even kwamen meevolgen. Alweer een onvergetelijke ervaring.

Een eind verderop zagen we een pickup in een rivier staan, die bleek water aan het vullen te zijn in vaten om mee te nemen naar zijn dorp hogerop de heuvels. Er kwam ook net een bromfietsje aan met een gezinnetje die de was kwam doen en hun kindje wassen in de rivier. We wilden er eigenlijk het stof van onze auto spoelen maar dat hebben we dan maar niet gedaan.

Ons volgende verblijf bleek meer op een bunker te lijken dan op een slaapkamer, maar ook dat is elke dag een verrassing. 's Avonds in Thoeng waar we iets gingen eten waren wij terug de attractie, maar daar zijn we ondertussen, na meer dan 2000km binnenland, al goed aan gewoon. Morgenvroeg weer op zoektocht naar een ontbijt, we zijn benieuwd...

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Josiane:
    7 januari 2016
    Geniet maar van al die avonturen, jullie zijn nog net niet halfweg!
  2. Mario:
    7 januari 2016
    Mooie beelden, spannende verhalen... Het is alsof ik zelf ook mee op reis ben!
  3. Jeff Reynders:
    10 januari 2016
    Erg dat zulke dingen nog normaal zijn in vele landen! Voor de rest leuk verhaal