2 dagen Bangkok

26 december 2015

De 2 vorige dagen hebben we Bangkok van linke dagen hebben we Bangkok vans naar rechts en van onder naar boven doorkruist met metro, skytrain, tuktuk en river express boat. Door het absolute verbod van eten en drinken in de stations, perrons en treinen valt de enorme properheid daar op. Daar is echt geen papiertje of vuil te bespeuren en dat maakt het reizen echt wel aangenaam. Ook de angst voor aanslagen is hier goed te zien, overal veiligheidsmensen,poortjes met scanners en bagagecontroles.

Als men de eerste keer in Bangkok komt wordt men overdonderd door de helse drukte en het chaotische verkeer.  Als men daar aan gewoon is ziet men eigenlijk een goed georganiseerd geheel, waar de interpretatie van verkeersregels heel ruim wordt genomen, maar met zeer veel goede chauffeurs die hoffelijk, niet agressief en met geduld rondrijden. Het vele getoeter is om te waarschuwen, “ik kom je voorbij” of “heb je mij gezien”.  Moesten we in België met deze mentaliteit rondrijden stonden we geen uren in de file, daar kunnen we echt iets van leren.

De grootste bezienswaardigheden hadden we 2jaar geleden al gezien, maar voor de Wat Arun was toen geen tijd meer, dus stond die dit jaar op het programma.  Aangezien deze langs de overzijde van de Chao Praya ligt was deze het gemakkelijkste te bereiken via de express boat en een overzet.  Deze tempel wordt ook de “tempel van de dageraad” genoemd.  Deze tempel is volledig bekleed met kleine stukjes porselein die ‘s morgens als de zon opkomt schitteren in het zonlicht.

Onze kerstmaaltijden hebben we langs de kant van de straat gegeten, aan wankele tafeltjes op  gammele krukjes maar het was lekker en vooral spotgoedkoop. Onze paar woordjes thais deden de mensen verbaasd  opkijken en een brede glimlach op hun gezicht verschijnen.  Natuurlijk kwamen we ook verschillende supervriendelijke thai tegen die ons vertelden over niet te missen bezienswaardigheden maar die uiteindelijk steeds weer ons in een tuktuk wilden krijgen om ons naar hun winkels te brengen.  Daar liepen we natuurlijk niet in, dus verloren moeite.

Elke avond kwamen  we moe en verhit aan in ons hotel, waar we konden genieten van de rust en de stilte, want dit lag een stukje buiten het centrum in het rustigere deel van Bangkok. Nu hebben we Bangkok wel gezien en kijken uit naar onze rondreis door Thailand die morgen begint.

1. Jan Proost:
    28 december 2015
    Mooie foto s en een drukke stad zo te zien ik had deze mail te laat gezien en was al benieuwd naar de volgende toen je op avontuur vertrok geniet er van hè groetjes xxx