Rit naar Sukhothai

10 januari 2016 - Sukhothai, Thailand

Onze rit van gisteren verliep over zeer goede wegen en we waren na 200km eigenlijk veel voor op ons schema. Aangezien er weinig te beleven was langs de grote weg besloten we toch de kleinere wegen te gebruiken doorheen de vele rijstvelden. Toen ook dat begon te vervelen hebben we de gps op "kortste route" gezet, en van dan af werd het wel spannend. Via zandwegen die steeds kleiner werden tot fiets- en wandelpadjes en waar zelfs de gps het noorden kwijt was geraakten we uiteindelijk toch aan ons hotel. Jammer genoeg waren we op het slechtste deel van het pad alle 4 zo bezig met het wegje dat we allemaal vergeten foto's te nemen zijn. Nu waren we blij dat we geen splinternieuwe auto hadden want dan waren we zeker niet verder gereden. Soms moest de Rudi uitstappen om de weg vrij te maken van takken en struikgewas en de auto zat alweer helemaal onder het stof en de modder. Onze bejaarde brullende tijger, zoals we onze auto noemen, zag er weer woest uit.

Vandaag zijn we dan de historische site van Sukhothai gaan bezoeken, dat in elke reisgids aangeduid staat als "must see".

Sukhothai was vroeger de hoofdstad van het welvarende gelijknamige rijk, dat eigenlijk maar 200 jaar bestaan heeft. Het had zich rond 1200 afgescheurd van het grote Khmer-rijk en onder koning Ramkhamhaeng werd het een bloeiend rijk dat geldt als de basis voor het moderne Thailand. Het boedhisme werd de staatsgodsdienst en het thaise schrift werd geïntroduceerd. Na de dood van de koning scheurden verschillende provincies zich af en verbrokkelde het rijk. Heel anders dan in Ayutthaya, zijn de beelden hier niet onthoofd, omdat deze stad nooit oorlog kende, en niet door de Birmezen is vernield. Deze hoofdstad werd gewoon verlaten en na 400 jaar herontdekt en in ere hersteld als historische site.

We huurden fietsen om alles gemakkelijker te kunnen bezichtigen, maar ook hier weer typisch Thais, voor elk deeltje van de site moesten we telkens opnieuw weer inkom en een soort "fietstaks"betalen in plaats van 1 ticket voor alles. Waarom gemakkelijk maken als het moeilijk kan?☺

In de namiddag hebben we nog een taartje gekocht voor bij de koffie en heb ik mijn eerste krekel gegeten. Best lekker als je over het idee heen bent, maar weerzinwekkend om aan te beginnen.

Morgen hebben we een rit van 450 km voor de boeg naar Kanchanaburi.

1. Josiane:
    10 januari 2016
    Heel spannend allemaal! Jullie zullen wel kunnen zeggen dat je het echte Thailand gezien hebt he. Heel plezant om aan je kleinkinderen te vertellen!
  2. Saskja:
    10 januari 2016
    Hahaha smakelijk!! :D kunnen jullie ook is een filmpje uploaden?? :D van die krekel he... :D
  3. Jeff en Shari:
    11 januari 2016
    Jullie dagen zijn goed gevuld zo te horen. Maar goed dat daar zoveel te zien is. Op naar het volgende avontuur!